Den er laksort, fintformet skinnende metal, sølv hjul hvis ager lige akkurart knirker tilstrækkeligt til at passe ind i det kinesiske gadebillede, kurv til blomster og frugt (såddan drives vi af æstestik og selviscenesættelse; købte i dag hvide liljer, perfekt placeret i sort kurv + sommerkjole og krøller), en klart klingende klokke og en-rank-ryg-saddel. Vi købte cykler i går. 400 Rnb. 320 kr. Stadigt skjult under plastik.
Her er fantastisk at cykle. Livsfarligt, men ret så uimodståeligt kinesisk. Det er så absolut det bedst måde at møde byen på. Gående, i adstændige europæiske hovedsteder hvor arv og detaljerigdom dæmper tempo den mest intense transportform, men her, hvor højhuse og 8-etagers boligblokke, garagebikser, solslidte kopi-papirslamper, kilometer af flerlags-guirlanteledninger og mylder frem for alt dominerer gadebilledet, må man cykle for at følge med pulsen.
En bil skriger forstad og privatliv, glasrudetryghed. På en cykel dufter/lugter man alting, man hører alt, ikke bilens dumpe summen, men korte fartforvredne lydsansninger, og man mærker sin fart, sit utålmodige modernisthjerte, vind og hår. Kuming er for ung, for grim, for utålmodig en by til iagtagelse på fødder; man studerer ikke Kuming, hvad er der andet at se end en sørgerlig gentagelse af vestlig rationalisme-beton. Den skuffede mig, jeg troede jeg skulle få en kulturkrise fra det øjeblik jeg lagde mine øjne på en kineser, men min tilpadsningsevne er stadig alt forvelfungerende og Kunming alt for kedelig vestlig, men på cykel, i fart og på vej, snoende sig ind mellem køkaos på vejen, der begynder man at SANSE byen
Ingen kommentarer:
Send en kommentar