1/10-2008
Hvilken klang har ordet prodaganda i danske/kulturhumanistiske/ oplysningsfokuserede/autoritetskritiske ører?
Jeg personligt ser dansende smånazister for mit indre blik hver gang P ordet nævnes. Disse visualiseringer af Europas berygtede overskæg er nu beyndt at hjemsøge mig dagligt. P ordet har i hvert tilfælde en helt anden, tydeligvist ikke så belastet klang på kinesisk. Her reklamerer man da ikke, det er jo aldeles for svagt markedsførings redskab for den frembrusende kapitalisme. Typisk kinesisk at tage det bedste fra to kontrasterende verdensanskuelser og få det bedste ud af det. Her har vi en hypersuccesfuld hybrid skabt af kapitalismens masseproduktion af lavkultur og kommunismens velprøvede tradition for propaganda. Det er altså fantastisk markedsføring, og her diskuterer vi ikke effektivitet.
Derfor vil jeg nu for at komme fremtidig kritik i møde gøre opmærksom på at min fine film ikke længere er en dokumentarisk introduktion, men ren propaganda helt i kinesisk ånd.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar